W dzisiejszym cyfrowym społeczeństwie marka pracodawcy ma większe znaczenie niż kiedykolwiek wcześniej. Media społecznościowe nagłaśniają wszystkie nasze działania. Witryny prezentujące opinie dokumentują nasze osiągnięcia i porażki. Dzięki technologii wieści roznoszą się błyskawicznie. Zwrócenie uwagi na markę pracodawcy jest dziś kluczowe, jeśli chcesz przyciągać do swojej firmy najlepszych specjalistów.
Z poniższego materiału dowiesz się, jakie korzyści możesz osiągnąć, jeśli zadbasz o pozytywny wizerunek pracodawcy swojej marki. Znajdziesz tu także wskazówki, które ułatwią Ci podjęcie działań employer brandingowych.
- czym jest employer branding
- korzyści bycia silną marką pracodawcy
- jak skutecznie budować markę pracodawcy
- strategia marki pracodawcy - bez niej ani rusz
- jak robimy to w Randstad?
- jak możemy pomóc Ci w budowie wizerunku?
»Dowiedz się, jak możemy pomóc Ci w budowie wizerunku pracodawcy. Porozmawiaj na ten temat z naszymi ekspertami z HR Consultancy«
czym jest employer branding?
Employer branding polega na budowie pozytywnego wizerunku firmy jako pracodawcy. To podejmowanie wszelkich działań, które mają zwiększyć satysfakcję pracowników z wykonywanej pracy oraz przybliżać ich do osiągnięcia spełnienia zawodowego, a także przedstawianie takich inicjatyw w komunikacji zewnętrznej. Każde przedsiębiorstwo ma jakiś wizerunek. To, w jaki sposób jesteś oceniany przez klientów przekłada się na sprzedaż. Tak samo jest z wizerunkiem pracodawcy. Sposób, w który odbierają Cię pracownicy oraz kandydaci wpływa na efektywność rekrutacji. Będąc silną marką, postrzeganą jako atrakcyjne miejsce pracy masz większe szanse na przyciągnięcie największych talentów. Jednocześnie technologia sprzyja rozprzestrzenianiu informacji - tych dobrych i mniej korzystnych. To, jak traktujesz swój zespół może szybko ujrzeć światło dzienne. Jednocześnie 62% kandydatów sprawdzi opinie o Twojej firmie w mediach społecznościowych zanim podejmie decyzje, czy wyśle do Ciebie aplikację. Zwrócenie uwagi na markę pracodawcy jest więc dziś bardzo istotnym aspektem. Podejmując działania employer brandingowe zadbaj o to, by odzwierciedlały wartości, którymi kieruje się Twoja firma, kulturę organizacyjną, a także by przedstawiały obietnicę marki.
»Randstad Employer Brand Research to najbardziej kompleksowa analiza obszaru marki pracodawcy. Pobierz raport i dowiedz się, jakie aspekty wpływają na atrakcyjność pracodawcy w oczach kandydatów«
korzyści bycia silną marką pracodawcy
ułatwia przyciąganie talentów
Z tego, że marka pracodawcy ma znaczenie coraz częściej zdają sobie sprawę nie tylko kandydaci poszukujący zatrudnienia, ale również specjaliści z działów HR. Jak wynika z badania Randstad Employer Brand Research, 80% takich ekspertów przyznaje, że dobry wizerunek pracodawcy ułatwia pozyskiwanie talentów. Kandydaci chcą pracować w przedsiębiorstwach, które cieszą się dobrą reputacją - 50% z nich nie przyjmie oferty marki ze słabym wizerunkiem, nawet jeśli propozycja byłaby korzystniejsza pod względem finansowym. Dziś o uwagę kandydata nie powinieneś rywalizować tylko wynagrodzeniem. Ten aspekt pozostaje ważny, ale nie jest decydujący. Kandydaci zwracają uwagę na to, w jaki sposób traktujesz pracowników oraz jaką kulturę organizacyjną zastaną w Twojej firmie.
mniejsza rotacja pracowników i niższe koszty
Skoro już wspomnieliśmy o kulturze organizacyjnej, to 80% pracowników przyznaje, że to właśnie ten aspekt był powodem ich odejścia z pracy. Wartości marki, zgodne z tymi, które wyznają pracownicy mogą więc ograniczyć rotację w Twojej firmie. To sygnał, którego nie powinieneś ignorować. Co więcej, Stowarzyszenie Zarządzania Zasobami Ludzkimi (Society for Human Resource Management, SHRM) podaje, że rotacja w przedsiębiorstwach postrzeganych jako silna marka pracodawcy może być mniejsza nawet o 30%. Employer branding wpływa też na wynik finansowy Twojego przedsiębiorstwa. Firmy z niekorzystnym wizerunkiem pracodawcy ponoszą o 10% większe koszty zatrudnienia. Satysfakcja pracowników z wykonywanej pracy, większa motywacja do zadań przekłada się na ich produktywność, co w prostej linii doprowadza do wzrostu zysków. Silna marka pracodawcy to zatem również korzyści biznesowe.
jak skutecznie budować markę pracodawcy?
Jak widać wizerunek pracodawcy może przynieść Twojej firmie wiele korzyści. Budowa marki jest jednak czasochłonna, a do samego procesu potrzebne jest odpowiednie, przemyślane podejście. Co jeszcze możesz zrobić, by opracować skuteczną strategię marki pracodawcy? Postaraj się nie ograniczać do ‘tu i teraz’. Inicjatywy, które podejmiesz przyniosą Ci korzyści, ale nie stanie się to od razu. Spróbuj spojrzeć na employer branding jak na długofalową inwestycję.
pracownicy - nieograniczone źródło wiedzy
Swoje działania rozpocznij od diagnozy stanu obecnego. Zastanów się, jaka historia towarzyszy Twojej marce. Przyjrzyj się zarówno swojej komunikacji z pracownikami, jak i kandydatami. Bardzo pomocne okażą się rozmowy z osobami zatrudnionymi w firmie, w tym także menedżerami. Bądź przygotowany na krytykę, w przeciwnym wypadku nie dowiesz się, które elementy wymagają poprawy i będziesz błądzić po omacku. Głos pracowników jest zatem bardzo ważny. Kreowanie wizerunku pracodawcy będzie dużo trudniejsze i przede wszystkim nieefektywne, jeśli nie będziesz liczyć się ze zdaniem swojego zespołu. Konsultując z nim pewne kwestie skuteczniej zaplanujesz działania, które będą odpowiedzią na potrzeby pracowników, a nie Twoimi przypuszczeniami.
stwórz i pokaż EVP
Rozmowy z pracownikami mogą przynieść Ci jeszcze jedną, nieocenioną korzyść – dadzą Ci podstawy do stworzenia EVP (employee value proposition), czyli absolutnej podstawy każdej skutecznej strategii employer brandingowej. Firmy z ‘mocnym’ EVP docierają nawet o 50% skuteczniej do biernych kandydatów. Postaraj się zatem znaleźć coś, co wyróżni Twoją firmę spośród innych, a następnie umiejętnie przedstawiaj swoje wartości na zewnątrz, m.in. dzięki wykorzystaniu technologii. Nie ograniczaj się tylko do inicjatyw wewnątrz przedsiębiorstwa, lecz pokazuj kandydatowi korzyści, które odniesie, gdy dołączy do Twojego zespołu. Warto także obserwować konkurencję - unikaj jej błędów oraz adaptować dobre zwyczaje. Rywalizacja o pracownika niekoniecznie toczy się między markami działającymi w tej samej branży. Ważniejsze niż sektor działalności jest profil kandydata. Firmy mogą więc konkurować ze sobą o specjalistów w ramach regionu.
strategia marki pracodawcy - bez niej ani rusz
Prawdopodobnie część osób aplikujących do Twojej firmy mogła poznać markę od strony biznesowej, np. kupiła produkt lub korzystała ze świadczonych przez Twoje przedsiębiorstwo usług. Kandydat jest nie tylko potencjalnym pracownikiem, ale także klientem. Strategia marki pracodawcy jest zatem przedłużeniem strategii korporacyjnej. Zadbaj więc o spójny przekaz.
Podczas opracowywania strategii marki pracodawcy należy zawsze pamiętać o cechach, które wyróżniają spółkę jako przedsiębiorstwo. Jeżeli wielokrotnie powtarza się te wartości kandydatom, pracownikom i wszelkim innym osobom tworzącym przedsiębiorstwo, wytworzone u nich wrażenie będzie wzmacniane z upływem czasu, uważa Steven Brand, dyrektor ds. marki pracodawcy Randstad Sourceright w regionie EMEA.
Bardzo często strategią marki pracodawcy zarządza się fragmentarycznie i jej poszczególnymi elementami zajmują się różne komórki Twojej organizacji. To z kolei sprawia, że pewne zadania mogą być powielane. Aby tego uniknąć stwórz stanowisko lidera, który będzie koordynować wszystkie działania związane z zarządzaniem marką. Dzięki temu upewnisz się, że każdy zespół gra do tej samej bramki. Bardzo ważnym elementem jest również przeprowadzenie analizy SWOT, która pozwoli Ci zidentyfikować mocne i słabe strony Twojej marki, a także jej szanse i zagrożenia.
jak robimy to w Randstad?
candidate experience
Pierwszy kontakt kandydata z marką pracodawcy następuje, gdy zapoznaje się z ogłoszeniem. Już w tym momencie masz okazję wyróżnić się spośród tłumu innych firm. Postaraj się zadbać o to, by Twoje ogłoszenie było spójne z Twoim brandem. W Randstad wzbogaciliśmy nasze oferty o możliwość kontaktu z rekruterem. Dzięki temu kandydat wie, z kim będzie mieć rozmowę. Jedną z najważniejszych reguł, którą kierujemy się w swojej działalności jest ludzkie podejście do kandydata. Chcemy, by na każdym etapie czuł się przez nas zaopiekowany. Już po zaaplikowaniu otrzymuje od nas krótką wiadomość z podziękowaniem oraz szczegółami procesu rekrutacji. Niezależnie od decyzji, którą podejmiemy informujemy o tym kandydata.
Candidate experience to także odpowiednio zaprojektowana zakładka kariera, oddająca wartości marki. W naszym wypadku kandydat już na jej początku znajduje dwa słowa - human forward. To one określają, to w co wierzymy oraz czym się kierujemy w codziennej pracy. Cała zakładka to podróż kandydata z naszą marką pracodawcy, spójną z marką korporacyjną.
nowy pracownik
Rozpoczęcie pracy w nowym miejscu bywa stresujące. Może minąć nieco czasu nim nowa osoba zaaklimatyzuje się w firmie. W Randstad dbamy o miękkie lądowanie pracowników, zapewniając im szkolenie wprowadzające, które w zależności od stanowiska może trwać od jednego do trzech dni. Wdrożenie w Randstad nie ogranicza się do szkoleń stacjonarnych czy e-learningowych. To także wsparcie doświadczonego kolegi czy koleżanki w ramach programu Buddy.
»Pobierz poradnik marka pracodawcy ma znaczenie i dowiedz się, co jeszcze możesz zrobić, by wzmocnić swój wizerunek pracodawcy«
komunikacja wewnętrzna
Jeszcze 3 lata temu jednym z najsłabiej ocenianych aspektów w badaniu zaangażowania pracowników była komunikacja. Dziś jest to jedna z naszych najmocniejszych stron. Choć preferujemy bezpośrednią rozmowę, to do komunikacji wykorzystujemy także platformę 'Dzień dobry, Randstad :)', na której dzielimy się swoimi sukcesami, a także doświadczeniami. Co kwartał widzimy się także z zarządem na spotkaniach podsumowujących nasze dokonania, a także wyznaczając kolejne kroki.
Z kolei wprowadzony w październiku ubiegłego roku program randstad with heart daje pracownikom możliwość wzięcia udziału w wolontariacie w ramach dodatkowego urlopu.
Wiemy, że to nasz zespół jest katalizatorem rozwoju Randstad. Jesteśmy otwarci na pomysły naszych pracowników, dlatego też stworzyliśmy narzędzie, w ramach którego mogą się nimi dzielić, a najlepsze wdrażamy w życie oraz nagradzamy. W ten sposób uruchomiliśmy Projekt Mama skierowany do wszystkich kobiet w Randstad, które planują powiększenie rodziny. Praktyczny informator zawiera m.in. wskazówki dotyczące praw, które posiada młoda mama.
exit interview
Na wizerunek pracodawcy wpływa nie tylko to, jak traktujemy kandydatów do pracy czy osoby już zatrudnione w firmie, ale także pracowników, którzy decydują się odejść z naszej organizacji. W Randstad z każdą taką osobą przeprowadzamy exit interview. Z jednej strony to okazja, by podziękować za wspólny okres. Z drugiej to także ostatnia szansa, aby dowiedzieć się, co podobało mu się w pracy w Randstad, a które aspekty wymagają jego zdaniem poprawy. Dzięki temu jesteśmy w stanie wprowadzić te zmiany, które mogą usprawnić funkcjonowanie naszej organizacji i doprowadzają do zwiększenia satysfakcji pracowników.
jak możemy pomóc Ci w budowie wizerunku?
Jak widzisz elementów, na które powinieneś zwrócić uwagę budując wizerunek swojej firmy jako pracodawcy jest wiele, a sam employer branding należy postrzegać jako działania długofalowe. Marka pracodawcy nie kończy się zatem na kilku udanych kampaniach. Wymaga ciągłej uwagi, monitorowania realizowanych inicjatyw tak, by w głowach kandydatów i pracowników budziła pozytywne skojarzenia. Nie są to działania, w których jesteś zdany sam na siebie. Jako największa firma w branży HR w Polsce wspieramy przedsiębiorstwa w budowie pozytywnego wizerunku marki pracodawcy na każdym etapie.
Zbudowanie strategii employer brandingowej jest bardzo złożonym procesem. Samo jej stworzenie jest jednak dopiero początkiem, o czym zdajemy sobie sprawę, dlatego też nie ograniczamy się tylko do tego i pomagamy firmom również na etapie jej realizacji. Na bieżąco monitorujemy działania, sprawdzamy ich efektywność, analizujemy oraz wprowadzamy usprawnienia, tak, by kampania była jak najbardziej efektywna. Jak wspomnieliśmy możemy wesprzeć Cię również na konkretnych etapach strategii:
- analiza komunikacji zewnętrznej - to nie tylko sposób, w jaki rozmawiasz z kandydatami, ale wspomniana zakładka kariera na Twojej stronie, informacje zawierane na mediach społecznościowych. Pomożemy Ci dokonać analizy oraz zaplanować działania związane z komunikacją zewnętrzną;
- badanie konkurencji - jakie działania podejmują firmy rywalizujące z Tobą o pracowników, czego możesz się od nich nauczyć, a jakich zachowań lepiej unikać;
- określenie grupy docelowej, do której skierowana będzie kampania, a także poszczególne rekrutacje;
- badanie zaangażowania pracowników - dzięki temu poznasz zdanie swoich pracowników oraz swoje silne strony. Wskaźnik zaangażowania pracowników to jeden z kluczowych hr-owych wskaźników. Zaangażowanie pracowników przekłada się na rozwój firmy;
- wywiady z nowymi pracownikami. Takie osoby postrzegają Twoją firmę w inny sposób niż osoby, które pracują u Ciebie już jakiś czas. Mogą być cennym źródłem informacji, bo nie przesiąknęli jeszcze atmosferą, zwyczajami obowiązującymi w firmie;
- wypracowanie EVP - wartości, które wyróżniają Twoją firmę spośród tłumu innych pracodawców;
- przeprowadzenie exit interview.
»Sprawdź, jak jeszcze możemy pomóc Ci w budowie wizerunku pracodawcy. Porozmawiaj na ten temat z naszymi ekspertami z HR Consultancy«